Wanneer wel?

1. Is de organisatie goed op orde en klaar voor nieuwe initiatieven? Dan is er in elk geval ruimte voor nieuwe uitdagingen. 
2. Is het college al lang stabiel en lijkt goed te werken, maar wil het voorkomen te gaan indutten? Dan past  het zeker. 
3. Is de organisatie intern gericht en wil het college een impuls om dat te doorbreken? Dan kan het steun buiten de organisatie zoeken om te veranderen via beoordeling door burgers. 

Wanneer niet?
Het past niet bij elke behoeftepeiling. Een behoeftepeiling op welke wijze dan ook kan bijvoorbeeld antwoorden geven op vragen als:
1. Wat leeft er en waar moet de overheid rekening mee houden?
2. Wat zijn motieven achter het gedrag van mensen en hoe kan de overheid daar op inspelen?
3. Wat zijn alternatieven die de overheid over het hoofd ziet?
4. Wie en hoeveel mensen vinden wat belangrijk?
5. Wat gebeurt er in werkelijkheid, kan de overheid daar op vertrouwen?
6. Hoe oordelen klanten over de uitvoering en het resultaat?
7. Wat zijn de behoefteontwikkelingen op de lange termijn?

Burgers zijn leken waar het de specifieke methoden betreft. Behoeftenontwikkeling op de langere termijn vraagt specifieke onderzoeksmethoden. een aantal vragen kan heel goed door de overheid zelf onderzocht worden. Maar burgers zijn kenners waar het de ervaring in de praktijk betreft.Zo kunnen vragen als 1, 3, 5 en 6 heel goed passen in een burgeraanpak.  

Risico's
Gemeenten moeten wel oppassen voor de "not-invented-here"-reactie. Als anderen onderzoek doen kan het resultaat slecht aansluiten bij de behoefte van de organisatie. Burgers die onderzoeken geven prikkels van buiten, eigen onderzoeken geven minder prikkels, maar sluiten beter aan op de vragen van binnen. 

Algemeen: pas op met teveel nadruk op cijfers

Fouten die veel gemaakt zijn bij prestatiemetingen, zijn: 

- direct afrekenen, zonder nuance en toelichting, waardoor men zich gaat indekken;  
- alles volledig in cijfers willen vangen, waardoor uiteindelijk niets op gang komt;  
- alleen harde zaken meetellen, waardoor het meetbare belangrijk wordt in plaat van het belangrijke meetbaar;  
- cijfers gebruiken om het debat te doven, waardoor de werkelijkheid uit beeld raakt.


Site Verantwoording en participatie 

Voor de proeftuin Burgerjaarverslag als participatieinstrument is een website ontwikkeld. Op de site kunt u de voortgang van de projecten volgen. 

Klik hier om de site te bezoeken.

Heeft u suggesties voor goede voorbeelden van beoordeling door burgers?

Burgers beoordelen. is tot stand gekomen in het kader  van het programma "In actie met burgers"

Hein Albeda