Een deel van een groter geheel voor meer kennis
en interactie
Traditioneel houdt de gemeente greep op onderzoek. Daar is niets mis mee. De vele vaste enquetes in gemeenten leveren heel veel informatie op. We hebben het dan niet alleen over Omnibusenquetes, maar ook over focusgroepen en mysteryguests.
Publicatie:
werken met mysteryguests
Wilt u beter kiezen welke onderzoeksvorm passend is bij uw
vraag? Lees dan:
Behoeften peilen (stichting Rekenschap, JBW van Bijlert)
Maar het kan veel verder gaan. George Osborne, de Britse Chancellor (minister van Financiën) wil van burgers weten hoe het (krimpende) budget van de overheid moet worden besteed. Met behulp van publieke bijeenkomsten en met internet wil hij van de onderdanen horen waar precies het mes in moet worden gezet. Op deze moderne wijze zouden de Britten dus kunnen meepraten over welke 'public services' blijven bestaan. De uitkomst van dit onderzoek moet mede bepalen wat nog langer overheidstaken zijn en wat niet.
In Lochem vroeg de gemeenteraad burgers om bezuinigingsvoorstellen te doen. Verder is interessant de begrotingswijzer van het IPP
Doer er wat mee
Er is veel mogelijk. Het is een probleem dat met de uitkomsten weinig gedaan wordt. Kijk bijvoorbeeld naar de landelijke cijfers die zo weinig gebruikt worden. We noemen hier verder twee landelijke onderzoeken met nuttige informatie
Waar staat je gemeente?
Diverse gemeenten doen mee aan het jaarlijkse onderzoek Waar staat je gemeente? In dat onderzoek worden burgers bevraagd hoe zij de gemeente beoordelen in verschillende rollen: als klant (dienstverlening) als wijkbewoner, als partner, als onderdaan (openbare orde, handhaving) als belastingbetaler (lokale lasten) en als kiezer
Naar
de site van: waar staat je gemeente
Tevredenheid burger in de keten
Burgers kunnen de dienstverlening van hun gemeente beoordelen, die kan goed zijn, terwijl de burger toch niet goed geholpen is. Dat speelt als men langs meerdere loketten moet en merkt dat de loketten niet goed samenwerken. Burgerlink laat hier onderzoek naar uitvoeren. /p>
Naar: de tevredenheid in de keten
Op veel manieren experimenteren gemeenten met het naar binnen halen van de blik van burgers. Zo hield de burgemeester van Zeist een Publiek functioneringsgesprek. Na een jaar burgemeester te zijn geweest vroeg hij een aselecte groep burgers naar hun oordeel over zijn functioneren. Hein Albeda heeft een inventarisatie gedaan om te zien op welke wijze burgemeesters reacties van burgers uitlokken op het burgerjaarverslag. Daar worden verschillende methoden beschreven: |